…έλα μαζί μας, Βαπτιστή Ιωάννη!
“Έλα και στάσου μαζί μας Βαπτιστή, δεῦρο στῆθι μεθ’ ἡμῶν, έλα και στάσου μαζί μας, Ιωάννη”!
Τρεις φορές παρακάλεσε η Εκκλησία τριτεύοντας τον στίχο στο τροπάριο της Ενάτης Ώρας. Η τελευταία ακολουθία της ημέρας, συμψάλλεται με την πρώτη, τον Εσπερινό. Η Ενάτη Ώρα αποχαιρετά την ημέρα που περνά, ο Εσπερινός καλωσορίζει την επόμενη. Τα πάντα με τον Χριστό ενώνονται, όχι μόνο ο χρόνος, αλλά και όλοι μας, κάθετα και οριζόντια: δεν υπάρχει άντρας και γυναίκα, ούτε Ιουδαίος, ούτε Έλληνας, ούτε δούλος, ούτε ελεύθερος. (Γαλ., γ’, 28)
Ως Σώμα Χριστού, ακούμε οι πιστοί τον ιερό ποιητή, να προσκαλεί τον Τίμιο Πρόδρομο και Βαπτιστή να ‘ρθει κοντά μας να σταθεί στη δική μας εκκλησιά, στη δική μας ενορία, παρεκκλήσι και μοναστήρι, εκεί που εκκλησιάζεται ο καθένας. Ο Τίμιος Πρόδρομος τούτες τις ημέρες -και όλες τις ημέρες- είναι μαζί μας! Ανήκει στο δικό μας γένος, το γένος των ανθρώπων κι είν’ ο αυτόπτης μάρτυρας της φανέρωσης του Θεού στον Ιορδάνη. Σάρκα από τη σάρκα μας, αυτόν καλούμε μαζί μας να γιορτάσει:
“δεῦρο στῆθι μεθ’ ἡμῶν Βαπτιστά”
Τούτο το τροπάριο, ψάλλεται -όπως λέμε- “δίχορον”, δηλαδή κι από τους δύο χορούς των ιεροψαλτών. Μ’ ένα στόμα και μια καρδιά, καλούμε τον συλλειτουργό του Μυστηρίου στον Ιορδάνη, Ιωάννη τον Βαπτιστή να έρθει ώστε να αναγγείλει σ’ εμάς το μέγα θαύμα. Σ’ εμάς που ενωθήκαμε από τον Χριστό και μπολιάστηκε με τη ζωή όλων μας η σιγουριά της Ανάστασης και η παντελής κατάργηση του θανάτου.
Μετά απ’ την Ενάτη Ώρα, θα τελεστεί ο Εσπερινός με την Θ. Λειτουργία. Έπειτα, ο Μέγας Αγιασμός… Τίποτε έξω από τη Λειτουργία δε μένει. Τα πάντα από ‘κει πηγάζουν. Αλλιώς η Εκκλησία θα γινόταν “κατάστημα”. Ο αγιασμός των πιστών δε νοείται έξω από την Θεία Ευχαριστία. Το λέει ο Χριστός: “όποιος τρώει το Σώμα μου και πίνει το Αίμα μου, μ΄ εμένα ενωμένος μένει και εγώ μ’ αυτόν” (Ιωαν. στ’, 56).
Έτσι βιώνεται ο Αγιασμός που θα πάρουμε σπίτι μας. Αν δεν ενωθούμε με το Χριστό, όπως Αυτός μας διδάσκει, τότε μπαίνουμε στη λογική του “καταστήματος” και “διαλέγουμε ό, τι μας αρέσει”… και κατ’ ουσία δεν μας αφορά αυτό που λέει ο Χριστός! Άλλωστε, το να προμηθευτεί κανείς τον αγιασμό των Θεοφανείων είναι εύκολο. Όμως ο Αγιασμός δεν είναι ξόρκι. Ζώντας με το Χριστό, ζούμε και τον Αγιασμό κι έτσι μεταφέρεται στα σπιτικά μας.
Αν δε συμπορευτούμε αληθινά με τον Χριστό και τους αδελφούς μας ως ένα Σώμα και να “λουστούμε” με τον Αγιασμό, δεν επράξαμε τίποτε…! Θα συνεχίσουν να μας κυνηγούν τα κακά πνεύματα, μα περισσότερο εκείνα που τρέφουμε μέσα μας.
“έλα και στάσου μαζί μας Βαπτιστή να βιώσουμε για να φωτιστούμε, να ζούμε τη Θεία Λειτουργία, να γίνεται η ζωή μας! Τότε μαζί με εσένα κι όλοι μαζί με με μια καρδιά θα ομολογούμε τη φανέρωση του Τριαδικού Θεού στον Ιορδάνη, απ’ τον οποίο αγιάστηκε ολάκερη η Κτίση”.
Ιάσων Ιερομ.