Αγία και μεγάλη Κυριακή του Πάσχα
ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ (Ίω 1,1-17)
«Εν άρχή ην ο Λόγος, και ο Λόγος ην προς τον Θεόν, και Θεός ην ο Λόγος».
Χριστός Ανέστη! Αληθώς Ανέστη! Το Πάσχα είναι η εορτή των εορτών, ο θρίαμβος του Χρίστου, η νίκη κατά του θανάτου, ο δρόμος για την θέωσι του ανθρώπου. Λαοί αγαλλιάσθε!
Και για να έλθωμε στο θέμα μας, που είναι η σύντομη παρουσίασις των κυριακάτικων ευαγγελικών αναγνωσμάτων, επισημαίνομε ότι από σήμερα αρχίζει η περίοδος του Ιωάννου, και ολοκληρώνεται την Πεντηκοστή. Ο Ιωάννης είναι ο θεολογικώτερος των ευαγγελιστών, ο πρώτος Θεολόγος από τους τρεις που αναγνωρίζει η Εκκλησία μας. Και ασφαλώς, ως θεοφώτιστος, μας εισάγει στον γνόφο της θεογνωσίας και μας αποκαλύπτει θέματα και νοήματα ουράνια.
Για το Πάσχα, την πρώτη Κυριακή των κατά Ιωάννη ευαγγελίων, έχομε την αρχή του ευαγγελίου του, και την αρχή της Θεολογίας. Δηλαδή την διδασκαλία περί του Θεού Λόγου. Ο Ιωάννης με τρόπο θαυμάσιο, λόγο ποιητικό, σύντομο και επιγραμματικό βάζει το θεμέλιο της Θεολογίας «Εν άρχή ην ο Λόγος, και ο Λόγος ην προς τον Θεόν, και Θεός ην ο Λόγος. Ούτος ην εν αρχή προς τον Θεόν πάντα δι” αυτού εγένετο». Από όλο το ευαγγελικό ανάγνωσμα θα επιμείνω στην πρώτη αύτη πρότασι. Και με λίγη καλή διάθεσι, και πιο πολύ με την χάρι του Θεού, θα προσπαθήσωμε να θεολογήσωμε και εμείς, όσο βεβαίως μας το επιτρέπουν οι δυνάμεις. Δεν αγνοούμε ότι μπαίνομε σε δύσκολα θέματα και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή·
Τα λόγια αυτά του αγίου Ιωάννου δεν είναι απλώς μια θεολογική πρότασις ή φράσις, αλλ” αποτελούν θεμέλιο της πίστεως και οχύρωμα ασφαλείας για την Εκκλησία. Όχι απλά θεμέλιο, αλλ” ισχυρότατο θεμέλιο και εμετακίνητο, που δεν επιδέχεται καμμία προσθαφαίρεσι, ή παρερμηνεία. Εκφράζεται με λόγο σαφή και ξεκάθαρο, χωρίς υπονοούμενα. Διότι λέγει» «Στην αρχή ήταν ο Λόγος», και δεν είπε, «στην αρχή έγινε ο Λόγος». Διαφέρει το «ήταν» από το «έγινε». Από τον λόγο του ευαγγελιστού φαίνεται ξεκάθαρα ότι η υπόστασι, δηλαδή η ύπαρξις και παρουσία, του Υιού δεν έχει αρχή. Ο Υιός είναι άναρχος.
Πέρα από την υπόστασι μας αποκαλύπτει την σχέσι του Υιού με τον Πατέρα, όταν λέγει στην συνέχεια» «Και ο Λόγος ην προς τον Θεόν». Με αυτόν τον λόγο έδειξε ότι η ουσία Πατρός και Υιού είναι αδιαίρετη. Η αποκάλυψις αυτή αποτελεί μεγάλη βροντή, και ισχυρότατο ράπισμα του ευαγγελιστού κατά των ειδωλολατρών, διότι η κοινή και αδιαίρετη ουσία δεν αφήνει περιθώρια για οποιαδήποτε πλάνη. Εδώ έχομε αγιογραφική κατοχύρωσι για την ενότητα και μοναδικότητα του Θεού. Ο λόγος του ευαγγελιστού Ιωάννου τονίζει ότι ό Θεός είναι ένας.
Η φύσις Πατρός και Υιού είναι απαράλλακτη, ίδια ακριβώς, χωρίς καμμία διαφορά ή παραλλαγή. Τούτο ακριβώς, δηλαδή η ταυτότητα, βεβαιώνεται με το «Και Θεός ην ο Λόγος». Και έκτος του ότι φανερώνει το απαράλλακτο της φύσεως Πατρός και Υιού, συγχρόνως αυτός ο λόγος αναιρεί την Ιουδαϊκή πλάνη. Διότι οι Ιουδαίοι, δυστυχώς, δεν μπόρεσαν να διακρίνουν στο πρόσωπο του Ιησού από την Ναζαρέτ τον αναμενόμενο και προφητευμένο Μεσσία. Δεν τον αναγνώρισαν, και παρέμειναν δέσμιοι της πλάνης τους. Στην ίδια δε κατηγορία ανήκουν και σήμερα όλοι όσοι δεν αναγνωρίζουν τον Ιησού Χριστό ως Θεό. Ο άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος φωνάζει» «Και Θεός ην ο Λόγος». Ο Χριστός είναι Θεός.
Και στην συνέχεια με την φράσι «Ούτος ην εν άρχη προς τον Θεόν», αποκαλύπτει ότι Πατέρας και Υιός είναι αιώνιοι. Δεν έχουν αρχή, ούτε τέλος. Είναι πάνω και έξω από τον χρόνο, διότι και ο χρόνος, όπως και ο χώρος, είναι δημιούργημα του Θεού.
Ο Υιός είναι και ο Δημιουργός. Διότι λέγει ο ευαγγελιστής «Πάντα δι” αυτού εγένετο». Από αυτόν έγιναν τα πάντα. Ερμηνεύοντας το χωρίο αυτό ο άγιος Πρόκλος, πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως γράφει: «Ό ουρανός είναι κτίσμα του, η γη ποίημα του, η θάλασσα έργο του, ο αέρας παραγωγή του, το φως από το τίποτε, οι άγγελοι δούλοι του, οι δυνάμεις λειτουργοί του, τα Χερουβίμ θρόνος του` Ο Πατέρας, Θεός` Ο Υιός, Λόγος και Θεός` Αλλά και το άγιον Πνεύμα, Θεός. Ο αριθμός της υποστάσεως δεν αραίωσε την φύσι, ούτε η Τριάδα μοίρασε την ουσία. Αλλ” είναι η Τριάδα ομοούσιος στην δύναμι, στην θεότητα, στην αγαθότητα, που θεμελίωσε και τήρησε την πίστι μας, ασφάλισε την Εκκλησία, άγιασε την οικουμένη, κατήργησε τον διάβολο, μαστίζει και λυώνει τους δαίμονες, νέκρωσε την περιτομή των Ιουδαίων, έδιωξε την πλάνη των ειδωλολατρών και έφραξε τα στόματα των αιρετικών».
Σήμερα Κυριακή του Πάσχα, ημέρα της Αναστάσεως του Κυρίου μας, το ευαγγελικό ανάγνωσμα δίνει τα χαρακτηριστικά στοιχεία του Ιησού, πού μετά τον Σταυρό και την ταφή, προήλθε από το μνήμα αναστημένος. Ο Ιησούς από την Ναζαρέτ δεν ήταν ένας «ψιλός», με γιώτα, άνθρωπος, αλλά ο Θεός που σαρκώθηκε και έγινε άνθρωπος. Υπακούοντας στην θέλησι του Πατρός, θεληματικά ταπεινώνεται, και φθάνει μέχρι τον θάνατο για την σωτηρία του ανθρώπου. Γράφει ο απόστολος Παύλος ότι «εαυτόν εκένωσε μορφήν δούλου λαβών, εν ομοιώματι ανθρώπων γενόμενος, και σχήματι ευρεθείς ως άνθρωπος εταπείνωσεν εαυτόν γενόμενος υπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δε σταυρού». Δηλαδή άδειασε κατά κάποιο τρόπο τον εαυτό του και θεληματικά σμίκρυνε πρόσκαιρα την θεϊκή του δόξα και πήρε την μορφή δούλου γενόμενος όμοιος με εμάς στο σχήμα και την μορφή, ενώ δεν έπαυσε να είναι ο τέλειος Θεός, και ταπείνωσε τον εαυτό του γενόμενος υπήκοος μέχρι θανάτου και μάλιστα σταυρικού.
Αυτός είναι ο νικητής του θανάτου. Αυτός διέλυσε το βασίλειο του Άδου. Και σήμερα η Εκκλησία επιδεικνύει την δύναμι και την εξουσία που της χάρισε ο Χριστός ο αληθινός Θεός, όταν λέγει θριαμβευτικά: «Που σου, θάνατε, το κέντρον; Που σου, άδη, το νίκος; Ανέστη Χριστός, και συ καταβέβλησαι. Ανέστη Χριστός, και πεπτώκασι δαίμονες, Ανέστη Χριστός, και χαίρουσιν Άγγελοι, Ανέστη Χριστός, και ζωή πολιτεύεται, Ανέστη Χριστός, και νεκρός ουδείς επί μνήματος. Χριστός γαρ εγερθείς εκ νεκρών, απαρχή των κεκοιμημένων εγένετο». Ο Χριστός έκανε την αρχή και αναστήθηκε. Την δική του Ανάστασι πρόκειται να ακολουθήση και η ανάστασις όλων των κεκοιμημένων. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Δημήτριος Π. Ρίζος
Δρ. Θεολογίας – Φιλόλογος
Από το βιβλίο «Γλυκέα Λόγια»