«ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ»

ΤΟΠΟΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Ν. ΙΩΝΙΑΣ, Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, Ν. ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ- Ν. ΧΑΛΚΗΔΟΝΑΣ
Τηλ. 6977828820 sterzis@yahoo.gr

Απάντηση «Θεολογικού Εργαστηρίου» Ν. Ιωνίας περί της παρουσίας του Σεβ. Μητροπολίτου Ν. Ιωνίας και Φιλαδελφείας κ.κ. Γαβριήλ στα Σχολεία

Προς το Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών «Γ. Σεφέρης»,
τον Τύπο, τη ΔΟΕ, την Γ΄ ΕΛΜΕ Αθήνας και τη Δ΄ ΕΛΜΕ Αν. Αττικής
Ν. Ιωνία 25-2-2016

Ο «Γ. Σεφέρης» έκανε πάλι το θαύμα του!

«Η παιδεία είναι ο κυβερνήτης του βίου. Πρέπει να μην ξεχνούμε πως υπάρχει μια καλή παιδεία, εκείνη που ελευθερώνει και βοηθά τον άνθρωπο να ολοκληρωθεί σύμφωνα με τον εαυτό του και μια κακή παιδεία, εκείνη που διαστρέφει και αποστεγνώνει και είναι μια βιομηχανία, που παράγει τους ψευτομορφωμένους και τους νεόπλουτους της μάθησης, που έχουν την ίδια κίβδηλη ευγένεια με τους νεόπλουτους του χρήματος» (Γ. Σεφέρης)

Μόνο σε ελλιπή πληροφόρηση ή ίσως άγνοια μπορεί να αποδοθεί η ανακοίνωση του Δ.Σ. του Συλλόγου εκπαιδευτικών «Γ. Σεφέρης» σχετικά με την υπ’ αρ. πρωτ. 6482/Δ2/15-1-2015 χορήγηση άδειας εισόδου του Μητροπολίτη, στα σχολεία -Δημοτικά, Γυμνάσια, Λύκεια – των περιοχών Ν. Ιωνίας, Ν. Ηρακλείου, Ν. Φιλαδέλφειας – Ν. Χαλκηδόνας. Τα δε αυθαίρετα συμπεράσματα, που διατυπώνονται για τον τρόπο υλοποίησης της άδειας αλλά και η συνεκτίμησή τους για την ευθύνη των συναδέλφων εκπαιδευτικών θεολόγων, προκαλούν σοβαρά ερωτήματα για την ειλικρίνεια και τις προθέσεις των συντακτών του κειμένου.

Εδώ και ένα χρόνο, οι εκπαιδευτικοί θεολόγοι των Γυμνασίων και Λυκείων της Ν. Ιωνίας, Ν. Ηρακλείου, Ν. Φιλαδέλφειας- Ν. Χαλκηδόνας έχουμε τη δυνατότητα, αξιοποιώντας την κείμενη Νομοθεσία, να προσκαλούμε στο μάθημα των θρησκευτικών (ΜτΘ) τον Μητροπολίτη Ν. Ιωνίας, Ν. Ηρακλείου, Ν. Φιλαδέλφειας- Ν. Χαλκηδόνας κ. Γαβριήλ στο πλαίσιο ανοίγματος της σχολικής κοινότητας στην κοινωνία, κριτικού διαλόγου και επικοινωνίας των μαθητών μας με φορείς και πρόσωπα της κοινωνίας.

Το ΜτΘ- έτσι όπως κατοχυρώνεται από την Πολιτεία στο Σύνταγμα και τη λοιπή Νομοθεσία- ως μάθημα που υπηρετεί τους γενικούς σκοπούς της παιδείας, συμβάλλει με τον τρόπο του στην κριτική ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των μαθητών, σέβεται απόλυτα τη θρησκευτική ελευθερία και την πολιτισμική ταυτότητα των μαθητών και παράλληλα καλλιεργεί την ανάπτυξη κριτικής σκέψης των μαθητών, με την προσέγγιση και κριτική αξιολόγηση θρησκευτικών, ανθρωπιστικών παραδοχών, αξιών και στάσεων με σκοπό την καλλιέργεια πνεύματος αλληλεγγύης, δικαιοσύνης, σεβασμού της θρησκευτικής ιδιαιτερότητας, συνύπαρξης και κοινωνικής συνοχής.

Μέσα από τη διαθεματική διαπραγμάτευση αυτών των μορφωτικών αγαθών ανακύπτουν πάντοτε, από τους μαθητές, κριτικά ερωτήματα για τη σύγχρονη θρησκευτική πραγματικότητα, την κοινωνική αδικία, τις προκλήσεις της τεχνολογίας απέναντι στα υπαρξιακά, βιοηθικά διλήμματα και το ρόλο – το έργο – της Εκκλησίας ως τοπικής εκκλησιαστικής κοινότητας, ως φορέα μιας μακρόχρονης παράδοσης ζωής και νοηματοδότησης του βίου, απέναντι σ’ αυτά. Με αφορμή αυτά τα ερωτήματα και την ανάγκη ενός γόνιμου διαλόγου, ως σχολική κοινότητα (εκπαιδευτικός θεολόγος και μαθητές κάθε τμήματος) αποφασίζουμε -με τη σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης του σχολείου και του Συλλόγου Διδασκόντων- και καλούμε τον Μητροπολίτη της περιοχής μας, έτσι ώστε μέσα στο πλαίσιο -αυστηρά και μόνο- του ΜτΘ και των προβληματισμών που ανακύπτουν από αυτό, να προκληθεί ένας γόνιμος διάλογος, με πνεύμα κριτικής και αυτοκριτικής για την παρουσία, την προσφορά και το όραμα της εκκλησιαστικής κοινότητας για την κοινωνία, ξεπερνώντας «στερεότυπα», φολκλορική τυπικότητα και θρησκευτικές αγκυλώσεις.

Η παρουσία- εδώ και ενάμισι χρόνο- ενός νέου Επισκόπου στην τοπική κοινωνία προκαλεί κριτικά και γόνιμα τους μαθητές μας, οι οποίοι αναζητούν την αλήθεια σαρκωμένη στην καθημερινή πράξη και όχι εγκλωβισμένη και νεκρή μέσα σε θεωρητικές, δογματικές, ηθικιστικές «αρχές» και «αξίες».

Γι’ αυτούς λοιπόν τους εκπαιδευτικούς και μορφωτικούς λόγους, αξιοποιώντας την κείμενη νομοθεσία προσκαλούμε, μέσα σε σαφές νομοθετικό πλαίσιο, χωρίς υπέρβαση αρμοδιοτήτων και σύγχυση ρόλων, τον Μητροπολίτη κ. Γαβριήλ, αφού ενημερώσουμε τη Διεύθυνση και το σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου μας. Η παρουσία του Μητροπολίτη, μετά από τη δική μας αποκλειστικά πρόσκληση και μόνο στο ΜτΘ, δεν έχει καμία σχέση με τα απαράδεκτα ερωτήματα, τους υπαινιγμούς και τις εσκεμμένες παραποιήσεις, που προκάλεσε η ανακοίνωση του Συλλόγου εκπαιδευτικών «Γ. Σεφέρης». Καμία παραχώρηση ή εκχώρηση της εκπαιδευτικής αρμοδιότητάς μας σε τρίτο πρόσωπο, καμία σχέση της παρουσίας του Μητροπολίτη στο ΜτΘ με την ιδεοληπτική αντίληψη της αξιολόγησης, καμία υποχθόνια ανάμειξη του με το «πονηρό στρώσιμο του χαλιού της αξιολόγησης».

Ως εκπαιδευτικοί θεολόγοι του σύγχρονου ελληνικού σχολείου, ανταποκρινόμενοι στις ανησυχίες και τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών «της λαϊκής οικογένειας», του κοινωνικού σώματος, θεωρούμε απαράβατο εκπαιδευτικό δικαίωμά μας να προτείνουμε, όποτε εμείς το κρίνουμε απαραίτητο και χρήσιμο –και όχι αν θα το επιτρέψει ο Σύλλογος εκπαιδευτικών «Γ. Σεφέρης»- στο συλλογικό και θεσμικό μας όργανο, στο σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου μας, την παρουσία οποιουδήποτε δημόσιου προσώπου, που μπορεί να συντελέσει στην ανάπτυξη κριτικού προβληματισμού, γόνιμης αντιπαράθεσης και δημιουργικής επικοινωνίας μαθητών και κοινωνίας.

Ο κάθε συνάδελφος έχει το δικαίωμα να προτείνει την είσοδο στην τάξη του και την παρουσία στην εκπαιδευτική διαδικασία του μαθήματός του, οποιουδήποτε προσώπου εγκεκριμένου από το Υπουργείο Παιδείας. Η παιδεία, η νομοθεσία και ο πολιτισμός αυτού του τόπου, του παρέχει πλήρη κάλυψη.

«Υπάρχει μια καλή παιδεία, εκείνη που ελευθερώνει και βοηθά τον άνθρωπο να ολοκληρωθεί σύμφωνα με τον εαυτό του».

Εκπαιδευτικοί θεολόγοι
Ν. Ιωνίας, Ν. Ηρακλείου, Ν. Φιλαδέλφειας- Ν. Χαλκηδόνας

ΤΕΡΖΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
ΛΕΛΗ ΑΘΗΝΑ
ΜΕΣΣΗΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ